Vitaminele consumate
chiar si cu moderatie, pe baza unei scheme preventive proprii, pot fi
periculoase pentru cei care le iau in doze zilnice, oameni care spera ca
luand aceste comprimate isi vor mentine sanatatea si chiar vor tine la
respect cancerul. In Statele Unite, tara mare consumatoare de vitamine
si multivitamine, exista cel putin 50 de studii diferite ale caror
autori sustin ca un consum zilnic de pastile nu va aduce nimic bun
acelor persoane.
Unii
experti compara pasiunea pentru vitamine a americanilor cu aruncatul
banilor pe geam, dar asta nu opreste America sa cheltuiasca aproximativ
28 de miliarde de dolari anual pentru a-si mentine consumul de vitamine
si suplimente naturiste. In unele cazuri, acest consum se traduce prin
cheltuirea banilor numai pentru a-ti periclita sanatatea.
„Ca americani, suntem convinsi ca mai mult inseamna mai bine, dar nu si in acest caz",
afirma Dee Sandquist, dietetician si expert al Academiei de Nutritie si Dietetica din New York.
Vitamine foarte populare, consumate in doze zilnice pe intregul mapamond, s-ar putea dovedi a fi generatoare de probleme
si nu solutia lor. Iata trei dintre ele, vedetele dietei oamenilor care
tin cont de faptul ca este mai bine sa previi decat sa tratezi:
Vitamina E
Scepticii
suplimentelor de vitamine recurg, foarte des, la argumentul oferit de
actiunea vitaminei E, considerata, pana nu demult, drept un preparat
promitator in lupta impotriva cancerului. National Cancer Institute din
SUA era atat de increzator in proprietatile curative ale vitaminei E in
combaterea cancerului la prostata,
incat a finantat un studiu menit sa testeze aceasta teorie. In loc sa
confirme sperantele, studiul a scos la iveala ca barbatii care iau
aceasta vitamina sunt cu 17% mai susceptibili sa se imbolnaveasca de
cancer la prostata decat cei care nu o consuma.
Este
recomandat ca vitamina E, esentiala in sistemul imunitar si in
comunicatia intracelulara, sa fie obtinuta din consumul de alimente care
o contin in cantitati mari, pentru a fi asimilata natural de organism.
Astfel, germenii de grau, semintele de floarea soarelui si brocoli
asigura doza necesara – si benefica – de vitamina E. In cazul cand este
introdusa in organism prin doze mari de pastile, efectele nu vor fi
deloc pozitive.
Vitamina A
Vitamina
A confera morcovilor reputatia de leguma care ajuta la imbunatatirea
vederii. Continuta atat in produsele din plante, cat si in cele de
origine animala, este importanta pentru reproducere, sanatatea oaselor
si functiile sistemului imunitar. Suplimentele vitaminizate pe baza de
vitamina A sunt esentiale pentru persoanele care sufera de anumite
afectiuni, cum ar fi cele vinovate de blocarea absorbtiei grasimilor, boala Crohn si probleme de pancreas.
Dar
acumularea de vitamina A in organism poate duce, cu timpul, la probleme
serioase la ficat, la nastere si ale sistemului nervos central. O
varianta de vitamina A, numita beta-caroten, este un probabil aliat in
prevenirea cancerului, dar numai obtinuta prin consumul alimentar,
pentru ca sub forma de pastile, pare sa induca efectul contrar. In special fumatorii
sunt expusi suplimentar riscului de cancer la plamani. Un expert in
nutritie, Gerard Mullin, de la Spitalul John Hopkins, s-a ocupat de
pacienti cu fibroza ficatului, dobandita din cauza supradozelor de
vitamina A.
„Oamenii credeau ca lupta impotriva infectiilor luand doze mari, zilnice. Nu stiau cat poate fi de periculoasa asimilata in cest fel."
Vitamina C
I
se atribuie mari merite in combaterea infectiilor, fiind consumata in
mega-doze, mai ales daca este cu aroma de portocale. Vitamina C pare sa
fie regina farmaciilor de acasa. In vreme ce in doze asimilate pe cale
naturala sustine functiile imunitare, consumul de „buline" C ca o cale
de combatere a racelilor nu este sustinut si de studiile stiintifice.
Totusi, fiind solubila in apa, vitamina C poate fi eliminata pe cale
naturala chiar daca este luata in exces, fara a cauza mari probleme. In doze foarte mari, poate provoca aparitia pietrelor la rinichi. Gerard Mullin atrage atentia ca
„orice cantitate mai mare de 500mg pe zi poate fi suficient pentru crearea de probleme."
Majoritatea expertilor recomanda persoanelor sanatoase sa nu depaseasca o doza rezonabila de vitamine consumate zilnic. In cazul pastilelor, mai mult nu inseamna obligatoriu „mai bine".



0 comentarii:
Trimiteți un comentariu