Cum se conjuga verbul "a fi"?



Internet avem din plin, la capitolul gramatica stam insa mai prost. Caci desi tot mai multi dintre noi avem acces la aceasta forma de comunicare, tot mai putini stiu cum sa scrie corect in limba romana. Fie ca vorbim de presa, Facebook, bloguri sau sectiuni de comentarii, nu exista zi in care sa nu observ o greseala ce tine de conjugarea corecta a verbului "a fi". Un "i" strecurat in plus, nu se stie in baza carei logici, sau cate un "i" ciuntit deloc intentionat, exact acolo unde aveam nevoie mai mare. Pana la urma, de ce e asa de greu sa conjugam CORECT cel mai des folosit verb al limbii romane?

Asadar, mai jos regasiti toate conjugarile verbului "a fi" .  O simpla parcurgere a lor va va indica situatiile cand se scrie cu "i" sau cu "ii".

INDICATIV

Prezent:
sunt
esti
este
suntem
sunteti
sunt

Trecut:


1. Perfect compus:

am fost
ai fost
a fost
am fost
ati fost
au fost

2. Imperfect:
eram
erai
era
eram
erati
erau

3. Perfect simplu:
fusei
fusesi
fuse
fuseram
fuserati
fusera

4. Mai mult ca perfectul:
fusesem
fusesesi
fusese
fuseseram
fuseserati
fusesera

Viitor:

1.
voi fi
vei fi
va fi
vom fi
veti fi
vor fi

2.
o sa fiu
o sa fii
o sa fie
o sa fim
o sa fiti
o sa fie

Viitor anterior:
voi fi fost
vei fi fost
va fi fost
vom fi fost
veti fi fost
vor fi fost

Viitor popular:
oi fi
ii fi
o fi
om fi
iti fi
or fi

CONJUNCTIV
Prezent:

sa fiu
sa fii
sa fie
sa fim
sa fiti
sa fie
Trecut perfect:
sa fi fost
sa fi fost
sa fi fost
sa fi fost
sa fi fost
sa fi fost

CONDITIONAL - OPTATIV


Prezent:

as fi
ai fi
ar fi
am fi
ati fi
ar fi

Trecut perfect:
as fi fost
ai fi fost
ar fi fost
am fi fost
ati fi fost
ar fi fost

Prezumtiv:
oi fi fiind
ii fi fiind
o fi fiind
om fi fiind
iti fi fiind
or fi fiind

IMPERATIV


(tu) fii!
(voi) fiti! 
 

2 comentarii:

Si formele Nepersonale?

cum se scrie corect fi-mi lumina sau fii-mi lumina?

Trimiteți un comentariu